fredag 9. desember 2011

Aktiv "sykedag"...

Det går skarlagensfeber på avdelinga i barnehagen til Daniel og ei mor som er lege mente at han kunne være smittet tidligere i uken. Jeg har googlet skarlagensfeber og syns ikke han hadde noe særlig av symptomene så vi har sendt ham i barnehagen likevel og sagt at vi kan jo ikke vente å se om han blir syk..da får de heller ringe om han blir dårlig. Ett av symptomene er rødt utslett i ansiktet og på kroppen. Han har ikke hatt noe på kroppen, men vært ganske rød i ansiktet. Jeg har trodd det har vært den milde formen for atopisk eksem som  han har som gjerne kommer fram når det blir kjøligere. Men igår da Richard hentet i bhg antydet vel en i personalet at vi burde kanskje ta han med til legen en tur. Så selv om jeg syns det var rart så tenkte jeg at det er greit å få det sjekket før helga ihvertfall. Richard er jo i Stavanger og jeg hadde ikke så lyst å ende opp med en unge med skyhøy feber i helga..
Så idag tidlig ringte jeg inn sykt barndag på jobb og varslet barnehagen før jeg bestilte time til legen. Fikk time og gutten ble friskmeldt for skarlagensfeber, heldigvis :) Han har litt hovne mandler, hoster endel og er veldig snørrete, så han har vel en god, gammeldags forkjølelse og litt eksem i kinnene så de blir til røde epler ;)
Men jeg fant ut at vi droppet barnehage og jobb iom at vi allerede hadde varslet at vi ikke kom, pluss at han er jo ikke helt frisk så en rolig dag hjemme burde være midt i blinken. Etter legen var vi innom apoteket, Daniel sprang gjennom hele senteret, vi så på papegøya (som jeg også begynner og bli skeptisk til...den snakker HELT VANLIG MANNESTEMME!!! Æsj...det var litt ekkelt..) og musene (!) i dyrebutikken og tilslutt butikken. Jeg var allerede svett...så begynte resten av dagen ;) Da vi kom hjem begynte han å bygge togbanen og lekte med den en stund alene. Etter en stund ble det sikkert litt kjedelig, så da fikk jeg være med å kjøre tog også :) Så ble det lunsj og tid for dupp! Eller...nei, Daniel ville ikke duppe han. Det var akkurat det han sto øverst i trappa og ropte på meg og sa: "Mamma, villikke matta (natta)!!!! MAMMA!!!"
Så da droppet vi dupp og så ble det et bad i badekaret i steden. Sammen med alle båtene! :) Og det nye grønne skummet han fikk av nissen (les:mormor) i adventskalenderen.. Det var litt skuffende at ikke skummet ble grønt, men det så ut som masse grønne mark (eller ifølge Daniel; fisk) før det ble til skum :) Etter at han hadde gjort meg, som satt ved siden av badekaret, klissvåt var han ferdig å bade..
Så gikk vi ned og så litt film, øynene glippet og jeg spurte om ikke han ville sove litt, men det var ikke aktuelt. Da laget jeg middag, fantastisk middag! Pølse, pasta & ketchup ;) Daniel var storfornøyd og spiste mer enn mamma!!! Ingenting i veien med matlysten der i gården..
Etter middag sto pepperkakebaking på planen og han gikk igang med liv og lyst!!! Helt til han var ferdig ;) Så det ble bare ett brett med pepperkaker idag, men det var morsomt mens vi holdt på ;) Deigen til Daniel måtte dessverre havne i søpla da han hostet litt over den, men mest fordi han syns deigen manglet litt ingerfærøl og helte over litt...han mente den ble veldig mye bedre og var storfornøyd! Jeg hadde mine tvil så den havnet tilslutt i søpla ;) Her er bakermesteren in action:


Etter å ha stekt det ene brettet med pepperkaker, så måtte vi ut en tur! Det er jo masse snø ute! :) Først var vi bare på verandaen så Mira fikk være med, men så måtte vi opp på lekeplassen en tur og da fikk Mira bli igjen inne. På lekeplassen måket han ren hele klatrestativet og rutsjebanen før han rutsjet noen runder. Så disset vi litt og ellers var det fryktelig morsomt og late som han datt i snøen...Jeg syns det så veldig slitsomt ut og drive og falle i snøen, le høyt av seg selv, for så og karre seg opp og gjenta det samme igjen , men han så ut til å like det ;) Jeg tok noen bilder før vi gikk på lekeplassen.




Etter en hel time ute gikk vi inn og spiste pepperkaker, kveldsmat og nå er han i seng! Jeg har poppet popcorn og har Mozell eple & drue light og Firkløver + pc og fjernkontroll i umiddelbar nærhet så nå blir jeg nok her i sofaen resten av kvelden ;) Richard er i Stavanger, men det går greit med den underholdninga som er på tv ikveld!!! Jeg har satt Idol og Senkveld på opptak for det er jo håndballkamp!!! :-) Snart begynner Norge - Montenegro og jeg er så spent!!! Tenker det blir Idol etter håndballkampen hvis jeg klarer og holde meg våken ;) God helg!

1 kommentar:

  1. Det va en fin sykedag ja:-) Må innrøm at det e godt med litt snø no. Så arti å vær ut! Ha en fin lørdagskveld på Bakklandet <3

    SvarSlett