mandag 9. november 2009

Daniels dåp, 8. november 2009

Igår ble Daniel døpt i Strinda kirke. Bestemor, gudmor Lill og tante (gudmor) Elisabeth er på besøk, så huset var fullt av gjester og gode medhjelpere til dåpsarrangering:) Det hele gikk veldig bra, selv med en stuptrøtt mamma som nesten ikke sov natt til søndag..;)
Vi hadde lånt ei bil av Daniels mormor og morfar for å få med oss alt og alle. Tante Elisabeth (som bar dåpsbarnet), Daniel og jeg dro først i egen bil for å få god tid til å ha på Daniel dåpskjolen. Vi kjørte litt over kl 10 og jeg kjente at skuldrene senket seg - vi hadde kjempegod tid!!! Vi skravlet og koste oss på tur bort mot....barnehagen!!!! Plutselig kom jeg på det! Vi kjører feil!!! Skal jo ikke til barnehagen enda - det er kirka først!!! Hehe, sånn kan det gå! Vi hadde jo uansett så god tid at det ble ikke noe stress, og vi kom fram akkurat før Richard og damene kom kjørende;) De lurte nok litt på hvordan vi hadde klart å bruke så lang tid, men sånn kan det gå!;)
Daniel sov da vi kom fram, og jeg tenkte stakkars lille gutt som må vekkes for å ha på KJOLE!! Men han tok det hele med stor ro, og så på oss med store øyne;) Tante Elisabeth var kjempeflink til å kle på og bære lille Daniel rundt omkring, så han hadde det supert! Etterhvert sovnet han, og vi var klar for å gå inn i kirka. Det var 3 dåpsbarn denne dagen, og Daniel skulle døpes som nummer 2. Da vi gikk opp kirkegulvet ble jeg helt rørt! Tante Elisabeth gikk foran med Daniel, og Richard og jeg gikk bak. Jeg måtte ta meg skikkelig sammen for å holde tårene tilbake! Noe emosjonell for tiden, sa De? Hehe;)
Daniel oppførte seg eksemplarisk og sov gjennom første del av gudstjenesten og sov enda da det var hans tur på alteret. Daniel ble, som sagt, båret av tante Elisabeth (fadder), og med seg på alteret hadde han tante Lill (fadder), onkel Magnus (fadder), tante Astrid (fadder), bestemor, mormor, morfar, mamma og pappa. Han skvatt da han plutselig fikk vann i håret, men det gikk fint! Ingen hyling!!;)
Resten av gudstjenesten (som varte leeeenge pga misjonsgudstjeneste i tillegg..) var han stort sett våken. Fulgte med på barna som sprang rundt og lekte med flagg, gråt litt, fikk ny bleie, og tilslutt måtte mamma ta med lille Daniel på sakristiet, dra opp kjolen og amme... Stakkars gullet ble jo sulten! Hadde pumpet, men kald morsmelk var ikke noe interessant!;)
Etterpå tok vi noen bilder med presten ved døpefonten, før vi kjørte til barnehagen hvor vi hadde selskapet. Vi spiste lasagne med brød og salat, og avsluttet med masse kaker. Onkel Peter fikk ansvaret for gruppebilde, og det håper jeg ble bra! Ellers fikk Daniel utrolig mange fine gaver, og ingen like!! Han sov store deler av selskapet, men satt som midtpunkt i den nye fine stolen sin mens en del av gavene ble pakket opp:) Oliver syns også selskapet var litt kjedelig så han fant det også for godt å sovne. Han gleder seg nok til det blir sin tur neste helg!
Alt i alt en kjempefin dag, og jeg er veldig takknemlig for all hjelp vi fikk fra Daniels mormor, morfar, bestemor, gudmor Lill og gudmor tante Elisabeth:) Det gikk som smurt!
Da vi kom hjem i 17-tida var Daniel og mamma'n veeeldig slitne, så vi prøvde å sove litt...det funka bare sånn halvveis, så vi gikk i badekaret etter ei stund isteden. Der svømte Daniel noe som sikkert var ei nautisk mil;) Han syns det er kjempestas å ligge å plaske med beina i badekaret, så det var en koselig avslutning på dagen.
Etterhvert sovnet både han og pappa'n samtidig på kveldinga. Vi andre så litt jentefilm først:) Jeg klarte ikke å holde ut like lenge som resten, men så hadde jeg jo en liten en som vekte meg etter ett par timer også da..;)

Og for de som lurer; vi venter enda på Bleien...ingen bæsj enda! 1 uke siden forrige bæsjebleie idag, så det blir vel snart. Snakka med HS og der sa de jeg kunne komme innom å veie en dag i uka her for å se at alt er greit.
Hun sa at enten får han akkurat nok mat, så han tar til seg all næring selv. Ellers så bare "sparer" han opp til en morsom ladning som kommer plutselig... Jeg håper på det første!! Men vi får se:) Han virker frisk og rask ihvertfall.

Dette ble laaangt!! Bilder fra dåpen kommer senere, når jeg har fått litt bilder fra flere. Besøket vårt er på KBS (eller KGB-senteret som tante Elisabeth kaller det...;), så nå skal Daniel og jeg kose oss og slappe av litt!

2 kommentarer:

  1. Høres ut som ein bra dag Marte=)Gle mæ te å sjå litt bilda. Regne me at det e litt gått at daan e overstått også. Det tenke i allefall æ om dåpen, som e om to uka no.

    Huff, æ misunne dæ ikke akkurat når bæsjebleien kjæm:p Her har vi det litt motsatt akkurat no. Mathea har bæsja tre daga på rad, i går til og me to gang, og det har ikke skjedd sia hu va nyfødt! :p

    SvarSlett
  2. Ja, jeg lurte! ;) Det kommer nok en rykende gavepakke snart. Irja leverer en hver morgen så jeg kunne godt ha tenkt meg noen dager mellom.

    Så fint at alt gikk bra med dåp, og at ikke dåpskjolen ble tilgriset. ;)
    Gratulerer med vel overstått til mor, far og lille søte Daniel så klart!
    Gleder oss til bilder. :D

    SvarSlett