mandag 30. november 2009

Bading, sang, økedøgn og søvn:)

Forrige uke hadde vi masse på programmet hele uka, og vi storkoste oss! Tirsdag kom Linda & Oliver og hentet oss og vi dro på Pirbadet for Mor & Barn Vanntrening! Det gikk kjempefint, begge guttene trives godt i vannet, men det var nok mest trening for mor dette, så vi skal prøve litt babysvømming før vi fortsetter med vanntreninga. Det blir lite oppmerksomhet på babyen, og endel vannsprut utav det, så det lønner seg nok å være godt vant til vannet.
Så nå har vi avtalt babysvømming på Husebybadet førstkommende fredag - det gleder vi oss til!!:)
Etter babysvømminga skulle vi amme de små før vi kjørte hjem, men Daniel var totalt utslitt etter svømminga så han sovnet ved puppen umiddelbart <3. Slitsomt å være i vannet ja!
Onsdag trillet jeg og Daniel til Moholt Åpen Barnehage for å være med på babysang! Linda, Oliver, Heidi & Irja skulle møte oss der. Jeg sendte melding og sa jeg ble forsinket pga dårlig sove-timing på Daniel, men jeg hadde bommet totalt på hvor lang tid trilleturen tok. Brukte bare 10 minutt bort dit!! Og babysang var kjempestas!!! Masse sanger jeg aldri har hørt før, så vi må nok gå ofte så jeg lærer meg dem. Babyene lå bl.a. i ring på gulvet og hørte på Beethoven mens Marit (hun som har babysangen) blåste såpebobler over dem! De lå med stoooore øyne å så på alle boblene:) Ellers var det masse sang med bevegelse til, vi danset og vugget babyene og de fikk se på hverandre, slå på tromme og bruke andre lette instrumenter. Daniel syns nok det var kjemperart at han ikke fikk se på mamma mens vi sang (er jo mest vant til å sitte med ansiktet mot meg når jeg synger for han), men jeg tror nok det var kjempespennende! Dette er gratis og foregår tirsdag, onsdag og torsdag hver uke, så jeg skal prøve å få det til en gang i uka ihvertfall.

Daniel har hatt økedøgn de siste 2 ukene (!) eller noe sånt...ihvertfall leeeenge...zzz.... Det toppet seg natt til torsdag hvor han våknet og hylte etter pupp hver time! :( Så torsdag begynte jeg å bli rimelig sliten, og da Richard sto opp for å gå på jobb sto jeg likeså godt opp med Daniel. Han var jo våken uansett... Kjørte ned til mamma og var der litt over kl 8. Dette var dagen mamma skulle operere hånda si, så Daniel og jeg skulle kjøre og hente henne. Trillet rundt i byen mens mamma ble operert, og kjøpte en liten leke som kan henge i vogna til Daniel. Han begynner å være litt mer våken når vi triller, så det er greit å ha noe å se på.
Operasjonen til mamma gikk veldig greit, og etter en times tid dro vi hjem igjen med tidenes største håndbandasje på mamma;) Så da er super-barnevakta ute av drift for en måneds tid..

Natt til fredag var lik natt til torsdag, og det ble veldig lite søvn... Iløpet av natta bestemte jeg meg for at Daniel skulle få flaske med morsmelkerstatning til kvelden. Dette orker jeg ikke mer! På formiddagen trillet jeg bort til Linda & Oliver, og vi koste oss der hele dagen:)
Da kvelden kom ga jeg pupp som vanlig, Richard ga Daniel tran og badet han, og det var tid for flaske mme! Men DET skulle ikke Daniel ha noe av! Var ikke snakk om å ta flaska, han hylte og vrei seg unna...tror vi fikk i han/sølte ut ca 20 ml NAN...ikke noe å snakke om... Han sovnet til slutt ganske så sint og sliten i 21-tida. Jeg begynte å bli litt fortvila for planen min var bursdagsfest hos Linda på lørdag...

Helga skulle tilbringes på Bakklandet hos mamma og pappa for Richard skulle hjelpe pappa med oppussing av soverom. Vi prøvde å gi han ei flaske på dagen for å se om han ville ta den da, men det var ikke snakk om! Gutten skal ha mammas melk!!!
Etter litt fram og tilbake ble vi enige om at han kom nok ikke til å sulte ihjel ved flaska og han fikk jo kveldsmåltidet av meg før jeg gikk, så det var tid for meg å gå på fest... Jeg var skikkelig nervøs når jeg gikk, og var både trøtt og sliten og lei meg, så jeg hadde ingen store forhåpninger på at dette skulle bli bra...MEN det ble det jo selvfølgelig! Da jeg fikk melding i 22-tida av Richard om at gullet sov, kunne jeg slappe av og fikk kost meg med både champagne og rødvin! Champagnen har stått ett år, den fikk Linda & jeg i gave av Erlend Iversen på 30-årsfesten vår i fjor! Rakk ikke drikke den før vi begge fant ut at vi var gravide;) Så endelig var det tid for å nyte den - fantastisk!:)
Kom meg hjem i 03:30-tida, og da det var stille, så sneik jeg meg inn og la meg på madrass på Daniels rom. Våknet av Daniel-lyder kl 06:30, og fant Daniel og Richard på badet i full gang med flaske-mating! Han hadde sovet helt til da!!!! Non-stop!!! Det er første gang i hans liv, så jeg gikk å la meg igjen med et smil da jeg så det gikk greit for han å ta flaska.
Søndag var vi også hele dagen på Bakklandet, og oldemoren til Daniel kom også en tur for å hilse på barn, barnebarn og oldebarn;) Pappa og Richard la gulv på soverommet, og vi fikk elgsteik til middag! Herlig!!! :) Daniel var en engel hele dagen. Og det morsomste er selvfølgelig når morfar tar seg tid til litt lek:) Så morsomt å se Daniel sammen med morfaren sin; Morfar er nok den morsomste han vet! Han smiler og ler så han hikster! Det er såå morsomt å se og høre på <3

Da vi dro hjem på kvelden var jeg ganske så spent på hvordan natta ville bli. Om Daniel fortsatt ville sove med mamma's gode melkelukt i rommet...men vi har bestemt oss for å vente med å flytte han til eget rom til etter jul og julebesøk. Så det ble vanlig rutine på kvelden med tran, bad og amming før vi la han kl 20. Og gutten har forhåpentligvis endelig skjønt at det er DEILIG å sove om natta!!!!! :) Han våknet ikke før Richard sto opp for å gå på jobb idag tidlig kl 07:00!!!:)
Gullet våknet med et smil, spiste masse av mammas sprengte bryst, fikk ny bleie, pludret litt før han sovnet igjen, og sov da helt til kl 10!!! :) ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhhhh, det var sååååå herlig!!!! Jeg håper inderlig at dette er den nye trenden! Ihvertfall for en periode:)
Så da droppes alle tanker om at melka mi ikke er nok for han. Kan han sove 11 timer i strekk på natta, så er han nok ikke veldig sulten:)

Idag, mandag, er det -6 grader ute, så Daniel og jeg har bare kost oss inne og tent opp i vedovnen. :)

1 kommentar:

  1. My som går rett veien ja Marte=)
    Synes du e skikkelig tøff og ska vær stolt over innsatsn din de siste ukan assa!! Håpe Daniel har skjønt at det e godt å såve på natta og fortsette med det!

    SvarSlett