mandag 11. juni 2012

Tobarnsmamma på bondegård!

Jeg er så heldig å være med i to flotte barneforum på facebook, og endel av jentene er blitt veldig gode venninner selv om jeg ikke har truffet så mange av dem enda. Vi skravler mye hver dag og deler alt mellom himmel og jord! :)
En av disse jentene inviterte til gården sin på Kvål idag og det MÅTTE jeg la Daniel få oppleve så jeg kunne ikke dra dit med bare Julian. Det betydde at Daniel fikk fri fra barnehagen og jeg skulle få prøve meg som tobarnsmamma på egen hånd.. Sier seg vel selv at jeg var ganske så spent på forhånd.

Daniel våknet med et smil idag tidlig selv om han ikke sovnet før nærmere kl 22 igår kveld! Jeg rakk heldigvis å dusje før Richard dro på jobb :)
Mens jeg ordnet meg, lekte Daniel på badet og Julian sov.
Full kontroll. 
Daniel fikk på seg klær før jeg vekket Julian og fikk stelt han. Daniel hjalp til på badet.
Full kontroll.
Satte meg så i senga med begge, og leste Lynet-boka til Daniel mens jeg ammet Julian.
Full kontroll.
Gikk ned i stua hvor Julian sovnet så Daniel og jeg fikk god tid til frokost. Gutten bestilte egg og spiste ikke mindre enn 3 (!) (Skal sies at han bare spiser det hvite og det metter vel litt mindre, men likevel...)
Uansett, full kontroll.
Fikk pakket sammen litt klesskift og bleier til begge to før jeg gikk opp og satte Mira i buret sitt.
Full kontroll.
Fikk også begge barna i bilen UTEN at noen var misfornøyde og satte kursen mot Kvål.
Full kontroll. (På dette tidspunktet var jeg veldig fornøyd med meg selv.)

Jeg fant også fram til gården på første forsøk, men etter dette skal jeg ikke påberope meg mer full kontroll. Det gikk veldig bra, men jeg fikk god hjelp fra bl.a. Heidi (tuuusen takk) som bysset og vugget på Julian når jeg viet oppmerksomheten min til Daniel. Julian, som knapt har hylt siden han ble født, bestemte seg nemlig for at idag var dagen for å teste stemmebåndene! Misforstå meg rett, det var ikke sååå ille, men det var fortsatt nok til at jeg innrømmer at jeg ble litt svett når jeg sto og hjalp Daniel opp på traktoren og jeg hørte Julian hyyyyyle fra vogna noen meter unna.... så igjen, takk til Heidi som, uten at jeg trengte å spørre, gikk bort til vogna og tok seg av Julian <3

Sånn bortsett fra ett par gråteepisoder fra Julian (som sikkert bare ville ha litt oppmerksomhet) så hadde vi en fantastisk dag!!! Gården og området rundt var heeeeelt nydelig! Det var grøntareal så langt øyet kunne se, en utrolig utsikt og masse barnevennlige dyr! Det var veldig, veldig godt å få denne dagen sammen med Daniel, og hormonell som jeg er, ble jeg innimellom helt rørt av å se hvor morsomt han hadde det. Han ga mat til grisene, så på kaninene, melket kopplam, klappet en stoor hest og en liiiiten ponny, satt leeeenge i ro i sandkassa og lekte seg, spiste sjokoladeboller, druer og vannmelon, drakk pepsi fra boks, stelte ponnyen, fikk ri på ponnyen og ikke minst fikk han sitte på traktoren! Stooor dag for lille, store gutten min!!! Vi var på gården i flere timer og Daniel sovnet umiddelbart i bilen på tur hjem, sliten og fornøyd liten gutt <3

Jeg kunne stoppet her, men for spesielt interesserte kan jeg fortelle om siste halvtimen før Richard kom hjem også.
Daniel sov enda da vi kom hjem og våknet ikke en gang da jeg gikk ut av bilen. Jeg benyttet anledningen til å bære inn Julian, som var våken, før jeg gikk ut for å hente Daniel. Han var laaaangt inn i drømmeland og syns nok lite om å bli vekket.. Jeg bar han inn til en hylende Julian. Satte fra meg en stuptrøtt Daniel for å skifte bleie på Julian, som fortsatt hylte. Og jeg skjønte fort hvorfor; han hadde bæsj opp til armhulen... Snudde meg mot Daniel for å se om han var klar for å le litt av lillebror, evnt få litt medlidenhet.... Jeg sa: "Nei, har du sett som Julian har bæsjet??!!!" Hvorpå Daniel begynner å hyyyylgrine: "Neeeei, han har ikke bæsja, mamma!!!" Eeeeh..ok... Daniel insisterer på å sitte i fanget mitt så jeg må ta en pause i bleieskiften for å ta en stuptrøtt og sliten storebror på fanget... Nå har jeg altså to hylende, nydelige gutter.
Null kontroll.
Får til slutt roet Daniel såpass at jeg kan fortsette å vaske og skifte bleie på Julian. Da oppdager jeg at jeg ikke har flere bleier i umiddelbar nærhet... Jeg sier til Daniel at jeg må gå og hente flere bleier. Hvorpå Daniel hyyyler tilbake at Julian ikke trenger bleie og at han vil sitte i fanget til mamman sin.
Null kontroll.
Jeg sier at Julian ikke kan gå på do så han MÅ ha bleie og går og henter en. Daniel roer seg og leker litt mens han venter på pappa.
Så kommer Richard inn døra! Daniel løper fornøyd ut i gangen og jeg puster ut. Richard hilser på en glad og fornøyd Daniel mens han sier til en svett mamma: "Jeg tror Daniel har bæsjet i bleien sin"....... Da sier jeg at jeg er glad vi er to! <3


Lammene venter på melka si :)

Jeg var borte ved vogna til Julian da jeg oppdaget at Daniel sto helt alene og klappet denne hesten. Jeg rakk ikke ta bilde, men her er ihvertfall hesten :) Tøffingen min! Tenker tante Elisabeth ville vært stolt ;)


Dypt konsentrert i melkinga <3

Se, mamma! Jeg gir sauene melk!



Ponnyen Lars var stor stas!






Liten gutt, stoooor glede!

Nydelige Irja vil gjerne bli storesøster! Hun var så flink med Julian <3


Daniel børster og steller ponnyen.


Det var veldig spennende å ri på den!


Grisene var morsomme!


Søte små kaniner :)

Måtte en ekstra tur inn til grisene - de var sååå morsomme! ;)

Tilslutt fikk ponnyen velfortjente gulrøtter fra barna.



Gullgutten min!!! <3

8 kommentarer:

  1. Måtte le litt av "kontroll" kommentarene dine! Ikke noe å takke for, det er jo bare kos og det er hvertfall kos når du fikk kose deg masse med Daniel! <3
    Det var virkelig en flott dag, jeg er så glad for at jeg dro og at Irja fikk oppleve alt dette - og ikke ut på tur med barnehagen, men med meg! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant?! Det er så stas å få dele slike opplevelser med dem nå! Så jeg er veldig glad for at jeg tok sjansen og dro! Med god hjelp så gikk det jo veldig fint! Bare litt trøbbel etter vi kom hjem, men det gikk fint det også! Og når kvelden kom var Daniel såååå fornøyd med mamman sin igjen og jeg fikk masse nusser og koser så han var nok bare veeeldig trøtt og sliten da vi kom hjem.
      Vi må gjenta utflukt sammen snart! :)

      Slett
  2. jeg dauer litt av latter her jeg ser for meg deg svette rundt på jakt etter bleiene og lett desperat av hylingen fra to stk gutter, men samtidig føler jeg veldig med deg i øyeblikket der du kjenner at kontrollen glipper bittelittegrann... men hva har det å si på slutten av dagen når alle er fornøyde (og mor er utslitt!?) syns det er bra jeg at du tar sjansen på en sånn utflukt med begge to! kred til supermamma!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg er veldig glad jeg tok sjansen! Alt kan vel ikke gå på skinner hele tida, vel?! ;)

      Slett
  3. Haha fantastisk innlegg!! Du er så morsom;) ser virkelig ut som en herlig dag!

    SvarSlett
  4. Å for en fantastisk dag!! Neste gang ska æ å få blitt med =) Nydelige barn!

    SvarSlett
  5. Det så jo helt magisk ut!! Så godt å få en sånn dag med Daniel :) Og ikke bare være amme-mamma ;) Helt supert! Flink du er.

    SvarSlett
  6. Så fantastisk flink du e Marte! Men ongan døua ikke a litt hyling, sjøl om du sekkert syns d e fælt :)
    Ser ut som Daniel har storkosa sæ, sku gjerne ha vært me på ridetur ilag me han :) Så kjekt me en sånn plass å fær te - artig førr ongan :D

    SvarSlett